Blog

Richtlijn inzake motorrijtuigenverzekering

Richtlijn inzake motorrijtuigenverzekering

Op 2 december 2021 werd de Richtlijn inzake motorrijtuigenverzekering gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese unie.

Hiermee is voorzien in een nieuwe invulling van de definitie van het begrip motorrijtuig.

Dat was nodig , onder meer gezien de opkomst van een nieuwe scala aan elektrische voertuigen (steps, e-bikes, ...)

 

De nieuwe definitie luidt :

 

"(...) 1. Voertuig

a) elk rij - of voertuig dat zich anders dan langs spoorstaven over de grond voortbeweegt en dat uitsluitend door een mechanische kracht wordt gedreven met  :

     i) een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km/u , of

     ii) een maximaal nettogewicht van meer dan 25 kg en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 14 km/ h.

 

b) een al dan niet aan een in punt a) bedoeld voertuig gekoppelde aanhangwagen.

 

Onverminderd de punten a) en b) worden gemotoriseerde rolstoelen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door personen met een lichamelijke handicap, niet beschouwd als voertuigen in de zin van deze richtlijn:"

 

Deze Richtlijn diende door België uiterlijk op 23 december 2023 te zijn geïmplementeerd.

 

We vermelden nu al dat ook nader is omschreven in welke omstandigheden schade verwekt door deze voertuigen onder toepassing van de WAM - Wet valt, en waar sprake is van een verruiming :

 

"deelneming aan het verkeer van een voertuig" :

het gebruik van een voertuig, dat op het ogenblik van het ongeval overeenstemt met de functie van dat voertuig als vervoermiddel, ongeacht de kenmerken van het voertuig en ongeacht het terrein waarop het motorrijtuig wordt gebruikt en of het stilstaat of in beweging is (...)"

 

De draagwijdte van de nieuwe regeling is van belang, aangezien deze voertuigen in grote getallen geparkeerd staan in ondergrondse parkeergarages en ruimtes van appartementsgebouwen. De vrees dat het toelaten van deze stallingen, of het toelaten van het plaatsen van laadvoorzieningen voor moelijkheden tov de blokpolisverzekeraar zorgt, is hiermee voor een stuk ongegrond. De autoverzekeraar zal veelal in instaan voor de schade bij ontbranding van het motorrijtuig zelf.

Dit is niet nieuw, maar hiermee geven wij bijkomend een juridische basis aan.